The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

søndag den 14. august 2011

CPH marathon 2010

Jeg lavede for noget tid siden en hjemmeside, hvor jeg skrev mine oplevelser ned fra de forskellige løb. Den hjemmeside, bliver nu lukket. Så jeg skriver den lige over i bloggen. Håber det kan bruges til noget.

Copenhagen Marathon
23/5 2010


Ja, så skulle der laves et hattrick på marathon distancen, kursen blev sat mod Copenhagen Marathon, med start, denne gang, på Islandsbrygge i København.
Jeg havde en længere diskussion med mig selv hen over vinteren, om det skulle være Hamborg eller København, men efter jeg fik et gratis startnummer til CPH, ja, så blev det valg nemt! J

Jeg fik denne gang lokket min kæreste med på en kigger, og for at få lidt opbakning! (det forpligter jo!)

Vi tog endnu en omgang med marathontravel, da det stort set ikke kunne betale sig at køre selv, og så er nu det også rart, at der bare er styr på alt!


Lørdag
Vi tog af sted tidlig morgen og var i København først på eftermiddagen, hvor vi først fik en time på løbsmessen, så vi kunne få hentet vores startnumre og evt. gøre lidt indkøb.
Messen var meget li’ med den der var sidste år, ikke noget prangende (jeg har jo oplevet Berlin ), men fik dog alligevel handlet lidt.
Efter dette besøg satte vi næsen mod vores hotel, sammen som sidste år, et ganske fint hotel, og ikke mindst billigt.. og MEGET centralt (lige bag tivoli).


Om aftenen blev der arrangeret pastaparty af MT, som var ganske udmærket. Vejret var fremragende, så vi kunne gå hjem i T-shirt og shorts. Samtidig frygtede man lidt vejrudsigten for i morgen, men det viste sig nu at blive meget humant for et maratonløb (mellem 15-18 grader med en del vind)!


Søndag

Tidligt op igen, ikke sjovt for et B-menneske, men sådan er det jo til maratonløb! En god omgang morgenmad, og så var det ellers op og blive ”rigget” op til mit marathon udstyr. På med det og af sted mod Islandsbrygge.

Startområdet var i år en passende størrelse, dog med nærmest obligatorisk mangel på toiletter, som til ALLE andre motionsløb.


Jeg havde i den seneste tid (3 måneder) døjet med en meget øm hofte, men helt mirakuløst forsvandt smerterne ca. en uge før løbet! JO TAK!! Jeg havde på den baggrund valgt at ligge med omkring 3.30-3.45 feltet. Dvs. en OK tid i forhold til min pr., fra sidste år (3.58). Måske lidt overmodigt, men jeg havde også væsentlig mere fart i fødderne i år end sidste år. Blandt andet har jeg løbet et halvmarathon på 1.30, og deltaget i flere små løb på omkring 4 km, med fine resultater. Alt dette resulteret i et løbeindeks på www.tracktime.dk på 93. Så jeg var overbevist om at hvis benene og ikke mindst psyken var til det, så kunne jeg løbe den på en tid mellem 3.30 og 3.45! Men jeg var dog stadig en del utryk ved distancen, da det blot var mit 3. marathon! - og jeg, som sædvanligt (!), mangler meget træning, i forhold til hvad jeg burde (kun EN lang tur, på over 25 km).


Løbet

Starten gik og jeg fik fin fart i fødderne, jeg var hele tiden lidt bagefter 3.30 ballonen. Der var masser af plads fra start, og jeg havde ingen problemer med at finde plads på ruten.
Det gik ganske udmærket og tiden ved halvmarathon var 1:46:28, dvs. 1,5 min. Efter 3.30 ballonen. Jeg var stadig ved godt mod, og jeg viste jeg havde et par ”fans” på ruten, så det forpligtede det hele! Jeg måtte IKKE gå!!

Da vi var ude på anden omgang (omkring 28 km), kunne jeg godt mærke at jeg var ved at blive træ og mine reserver var efterhånden ved at være opbrugt, og mit tempo faldt stille og roligt, fra omkring 5min/km, til nogle mere svinge kilometer tider.
Jeg frygtede nu muren, som jeg mødte i Berlin! – og det var IKKE sjovt! – ikke mindst for selvtilliden!

Jeg blev dog stædig, og jeg nægtede at gå, jeg satte i stedet tempoet ned til et mere behageligt et, og fortsatte i et par km i et middel tempo på omkring 5.35 pr. kilometer.
Krisen kom først sådan rigtig ved 36-37 km, hvor jeg blev fristet af et væskedepot og gik igennem det. Det var rigtig hårdt at komme i gang igen, men fik da slæbt mig af sted, ud mod Nørrebro, og sikke en stemning der var der ude! WOW! Det var helt overvældende, det fik mig lidt op i omdrejninger igen. Jeg kunne nu løbe videre på den stemning i et stykke tid. Jeg viste nu at jeg ville gennemføre, nu skulle jeg bare holde kadencen oppe.
Udover en lille nedgang i tempoet ved omkring de 39-40 km, nok mest pga. et væskedepot, så gik det faktisk fint, jeg var træt, men ikke ødelagt, og da jeg rundede de 41 satte jeg faktisk farten op, og det blev til en regulær spurt de sidste 800 meter, med en snit på 4.41/km!
Jeg gennemførte CPH marathon i tiden: 3:41:52, en snit fart på 5:15. Et ganske udmærket resultat, som jeg ret så glad for. J

Turen hjem gik hurtigt, og vi var allerede hjemme kl. 20.30.
Mandag var der dømt ømme ben, tirsdagen ligeledes, først onsdag var der bedring. – Men det var det HELE VÆRD!

Jeg er klar igen senere på året, forhåbentlig i bedre form, klar til en bedre tid!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar