The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

torsdag den 28. november 2013

Højdemeter test

I dag har jeg været på tur med 3 forskellige kombattanter, mest for at teste højdemeter funktionen, men selvfølgelig også for at teste kilometer/meter antal. På et punkt har der virkelig været meget forskel, noget som måske vil chokkere de fleste!

I de forskellige ringhjørner (af 3) finder vi:
 
1) Garmin Fenix - Sværvægteren, der med mange banebrydende funktioner burde kunne udmanøvrer de lidt ældre og billigere alternativer.
 
2) Garmin 310 XT - Den gamle fighter, der på sin storhedstid var en absolut champion!
 
3) Endomondo (Iphone 4), den frække gadedreng, der med et simpelt, gratis, program måler distance, højdemeter mm. Men kan Endomondo holder sig med de tunge drenge?
 
Bevæbnet med et ur på hver arm og Iphonen med Endomondo på i bæltetasken begav jeg mig af sted på en 6 kilometer "lange" tur, hvor både små og "store" bakker skulle forceres.
Garmin Fenixen lagde sig allerede godt fra land, ved allerede ved den første kilometer at være ca. 100 meter foran 310eren og Endomondo. Ganske vist var Fenixen på højre arm, og dermed længst ude i svingende, men så lange arme har jeg altså heller ikke! Nuvel, med de ekstra dimser som uret indeholder, burde den jo være den mest præcise... eller hvad?

Efter ca. 2,5 km. begyndte det at gå op og ned. Urene, og Endomondoen blev provokeret til at reagere ved løb mellem høje træer, men de registrerede stadig kilometerne uden at beklage sig.
Kun Fenixen og 310eren har mulighed for at se højdemeterne. Men efter ganske få kilometer er der meget forskel på urene. En fejl, der også slår igennem sidst i testen, så mere og det senere!

Da vi nærmer os de 3 kilometer, opdager jeg at 310eren har indhentet Fenixen når det gælder kilometer og tid. Igen må man undres, da urene stadig sidder på mine arme. Altså 310eren har indhentet 100 meter på blot 2 kilometer. Nuvel, jeg fortsatte.

Efter lidt mere op og ned løb, løb jeg hjem igen og stoppede urene ved hoveddøren. Nu skulle der undersøges.. Passede antal af kilometer, passede højdemeterne og er der andet der stikker ud?
 
 
 
Som det ses på billedet stikker Endomondo udenfor når det gælder kilometer antal. Endomondoen mangler faktisk hele 120 meter til 310eren - og 110 meter var den efter Fenixen.

Nuvel 120 meter er jo ikke alverden og det er da helt sikkert også inden for rimlighedens grænser. De tog Garmin urer, havde svært ved at følge med hinanden undervejs, men fandt dog, efter lidt tid, dog hinanden til sidst!

So far so good!

MEN højdemeterne, der er den helt store taber Garmin 310 XT, i hvert fald hvis vi skal stole på Garmin Fenix, hvilket vi burde gøre, da uret som skrevet før er fyldt med en masser fin gejl, der burde kunne beregne højdemeterne mere præcist, ind f.eks. 310eren.
Fenix fandt 66 hm. 310eren fandt kun 38 hm. - For dårligt, og for lidt!
Men Endomondoen var faktisk "overraskende" præcis og lå ganske tæt på Fenixen og skød kun forkert med ganske få meter. (70 hm.) Faktisk kommer det ikke helt bag på mig, da jeg før har erfaret, ved eftermåling på kort, at Endomondoen ER mere præcis end 310eren. Jeg fået en længere forklaring en gang, med at Endomondo, altså Iphonen bruger en anden slags chip end den der sidder i 310eren. - Jep, noget jeg ikke fatter noget af!
Det er faktisk lidt skidt, at et GPS uret (310eren) ikke slår Endomondoen, men det gør det nye Fenix ur så, og hvis man gerne vil have "præcise" målinger. Fenixen har også et lækker funktion der gør at man nemt kan se det "live". Hvilke egentlig er lidt fedt. - Jeg tror dog, måske, at man også kan finde den funktion på mobilen. Men hvis man som jeg løber med mobilen gemt enten i bæltet eller i tasken, er den funktion ikke lige ved hånden.

Jeg burde nok fortælle at jeg faktisk har lavet lidt "tv køkken snyd", i det at jeg også testede urene i tirsdags på en lidt længere tur, hvor jeg fik det samme resultat: en ca. halvering at hm. på 310eren.
 

1 kommentar:

  1. Nu bruger jeg ikke højdemeterfunktionen på mit 310xt - men, også (!), på andre punkter syntes jeg, at det fejler lidt : nogle gange er det "ekstremt" dårligt de første par km - jeg har set det svinge +/- 50m .. synkroniseringen, med computer, er også en kapitel for sig selv, trods gentagne nulstillinger etc.

    Har godt set at Garmin har nogle ret lækre modeller på vej - overvejer dog lidt at skifte mærke, når mit nuværende ur 'dør'...

    Fin sammenligning :)

    SvarSlet