The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

torsdag den 28. marts 2013

Ulven kommer!!!!

Ja ja, nu har vi squ hørt meget om den/de "kære" ulv(e)! - Men i følge diverse medier, er de på vej til det område hvor de sidst var i Danmark. - Den sidste ulv i Danmark blev skudt for præcis 200 år siden i år, lidt syd for Skive, ved Flyndersø.
I de seneste par dage har flere og flere borgere nær Flyndersø set spor efter ulven og nogle har endda set ulven.
http://www.skivefolkeblad.dk/article/20130327/LOKALT/130329924
http://www.skivefolkeblad.dk/article/20130328/LOKALT/130329914
http://www.skivefolkeblad.dk/article/20130326/LOKALT/130329926

Så hvorfor al den ulve snak? - Jo jeg var ved Flyndersø i dag!! Udrustet med min Iphone og INGEN høretelefoner i ørene. - Jeg skal jo helst høre den inden den angriber mig bagfra! ;)
Om jeg fik set ulven, tja, det må I læse længere nede (jeg advare jer på forhånd, det bliver den længste blog til dato!).

Jeg skal være ærlig og indrømme, at man da tænker en del over at en eller flere ulve render rundt i området, og hvad vil man gøre hvis den pludselig står sådan en 50 kgs. hund foran en! De første par kilometer var især spændende, man kunne altså ikke lade være med at kigge sig over skulderen konstant. - De første par kilometer var også på åben hede hvor terrænet ikke var svært at løbe i, så det var ikke noget problem.
Jeg har taget lidt billeder af terrænet:
Flyndersøs landskab er meget varieret, fra hede som her til tæt og næsten ufremkommelige skove. Det hele krydret med masser af bakker og utrolig flotte udsigter!

Flere steder er stierne markeret med små pæle. I dag løb jeg alle dem jeg kunne finde.

Utrolig dejlig dag.

Et af de, utrolig, mange dødishuller, der blev skabt for ca. 18.000 år siden.


Det fede ved naturen ved Flyndersø er, som nævnt længere oppe, at det hele tiden skifter, efter at have løbet et par kilometer på den åbne hede, kommer man pludselig til nogle smalle stier og tæt skov, og bom: Søen!
Utrolig lækre udsigter ..

Det er OK at være misundelig, jeg deler gerne!

Stort set alle træerne var ude blade.. Flotte, men til tider også lidt uhyggelige.. 

Tilbage på den kupperede hede.

Under 2. verdens krig, blev området omkring Flyndersø brugt af modstandsfolk. Både udstyr/våben og agenter blev kastet ned over området. Blandt andet er der opført denne store sten til at mindes modstandskampen. og tjek lige sloganet for neden:
UDEN KAMP, INGEN SEJR! Selvfølgelig vil jeg overhovedet ikke lave en sammenligning, men sloganet kan sagtens overføres til løbe: Uden kamp, ingen sejr!



Efter den flotte tur på 5 kilometer (ovenfor) kørte jeg (i bil) det par kilometer længere ned af grusvejen, hvor jeg parkede ved "snævringen". Flyndersø er delt op i to store søer, midt i mellem de to store søer findes snævringen, hvor vanddybden kun er ca. er 1 meter og der er kun ca. 5 meter mellem den ene bred til den anden.


Et kig mod den mindste af de to "snævringer".


Et flot kig den anden vej på.

Søen have flere steder is på i dag, skoven var også flere steder dækket af et lille lag sne. 

Det er netop her jeg mener, at skoven godt kan være lidt uhyggelig. Stien her blev også brugt ved sidste års udgave af Hjerl Hede marathon.

Endnu en uhyggelig skov, hvem ved om der er øjne der kigger tilbage på mig??

Stien var teknisk lidt svær at løbe, med flere små fald og masser af sne på stien. Men stadig ingen dyr, udover diverse fugle! - Ingen farlige for mig!
Jeg var nu nået op på små 8 kilometer. Men jeg vil videre...
Lidt længere nede af grusvejen kom jeg til endnu en parkeringsplads og endnu en fed sti, og nu skulle jeg komme til at se vilde dyr!!

Vi starter med denne episke træbro over en å, der forbinder Flyndersø med Stubbegård sø.


Det kan være lidt svært at se, men dyrene lure der ude..



Lige der ude i det flotte landskab.


Igen svært at se, men de er der. Stien her følger åen (som ses), åen løber ud i Flyndersø, som ses til venstre i billedet.


Flot!


Do i dare??? Jeg har set de store køer med enorme horn der render rundt der inde. - Bondemand bliver jeg squ aldrig, så alle dyr der er større end mig har jeg respekt for.


Køerne var nu meget hyggelige, og jeg var også inviteret til koncert, hvor de brægede en Rasmus Seebach sang (det lød i hvert fald meget ens).


Så er vi ved udløbet.

 

PLUDSELIG!! - Der stod den squ foran mig!! RÆVEN (ikke ulven!), MEN RÆVEN!! Kun ca. 10 meter fra mig. Jeg havde lige pakket mobilen væk. Rolig Dennis, den har ikke set dig endnu, frem med kameraet og ta' et episk billede af den. FUCK, mobillen er langsom, ræven har set mig, den løber... Lort.. Men den var der!



Et upclose billede af de store køer.
Nå ind i bilen igen, og mod det sidste mål, Stubbegård sø. Jeg havde nu været væk i over 2 timer, men havde kun brugt ca. 1 time på løb og havde kun lige rundet de 10 kilometer.

Endnu en flot udsigt.


Stubbegård sø, har to markerede ruter, en kort og en hele vejen rundt (mener den er ca. 16 km.) jeg valgte dog den korte, da jeg var ved at være lidt flad af al den rejsen rundt. Men jeg fik også noget af de bedste med: Mosen. Hvor der er blevet bygget ca. 1 kilometer lav træbro, der går mellem gamle huse (eller det skulle de ligne) og et utrolig flot landskab.


Flot!


En af husene.


Og her slutter dagens rundt tur langs Flyndersø og Stubbegårdsø. Jeg kan på det kraftigste opfordre jer til at tage en tur langs søerne. De steder jeg var i dag var alle opmærket stier, der er lette at finde. Jeg stiller gerne op som lokal guide..

"Desværre" blev det ikke til ulve kig i dag, og håber også at den er løbet videre.. Gerne hjem til Tyskland. Jeg har også optaget en del videoer der ude, som jeg vil forsøge at uploade senere i dag. Highlightet med Rasmus Seebachs ko koncert.
 
God påske alle sammen.
 
 

2 kommentarer:

  1. Skøn natur, helt afgjort!

    Og tja, hvis der dukker en ulv op, så hedder det vist flygt eller kæmp... Vælger man flugten, må det kaldes lidt af en fartleg!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror desværre kun at det blive en kort interval, før træningen er slut :)

      Slet