The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

lørdag den 8. juni 2013

Xrun - Perfekt - øv - okay!

De 3 ord beskriver meget godt min dag i dag.
Pt er jeg træt og skal hjem i bad nu, så I får en update senere, men det gik godt i forhold til mit mål om at nå de 50 km. Jeg nåede, på mit ur, 56,27 km. Jeg er tilfreds.


---------------------
UPDATE
---------------------


Uha, det var en hård omgang i går. Xrun er brutalt!
Jeg havde hjemmefra besluttet at jeg ville starte i mine Salomon Sense Ultra sko, et sats, men jeg vidste at vi overhovedet ikke skulle på asfalt, at stierne så var fyldt med knytnæve store sten, vist jeg ikke. Men efter lidt tilvænning gik det fint.

Efter starten skulle den helt store bakke bestiges, en ca. 600 meter lang bakke, fyldt med store sten, der allerede fra start spredte feltet. - og kort tid efter bakken løb jeg alene, noget jeg skulle komme til stort set hele løbet igennem. Foran mig var den lynhurtige ultraløber Mathias Jørgensen, der også endte med at vinde i fin stil, med hele 68,2 km. Der udover var der også en yngre mand, jeg ikke kendte i forvejen, men væk var de. Der lå jeg så, isoleret fra de forreste og isoleret fra de bagerste.

Efter 3-4 ruder begyndte jeg at overhale de første, som havde valgt en taktik helt fra start om at gå op ad de to store bakker (med stenene). Jeg var egentlig lidt overrasket over at jeg allerede der kunne overhale folk på så tideligt et tidspunkt, men måske havde flere af dem valgt den rette taktik.
Perfekt.

Jeg løb op af alle bakker indtil ca. 32 km. - Indtil jeg mødte en jeg havde overhalet en gang, vi faldt i snak og løb ca. en omgang sammen. Men jeg kunne ikke følge med ham, så på det tidspunkt blev jeg nød til at gå op ad de to store bakker. - Langsomt begyndte mit knæ (ja, det venstre :((((((   ) at sige fra. FUUUUUCK! Jeg slæbte mig rundt på 2 omgange mere, før jeg vidste at der skulle ske noget. - Jeg skulle over i mine Brooks Ghost sko. - Den manglende støddæmpning var måske det der gjorde, at mit knæ var færdigt. ØV!

Jeg begyndte at skyde en lang pil efter den 3. plads som jeg lå op, og blev enige med mit selv om, at det bare handlede om at komme i gang igen! - Men effekten kom ikke på den efterfølgende omgang, knæet var stadig meget ømt. Jeg havde nu løbet et marathon på lige over 4 timer, og manglende nu kun 10 km for at nå mit mål. - og som jeg sagde til en i depotet, nu kan jeg squ gå resten og stadig nå mit mål. Jeg sagde dog også, at jeg hellere ville stoppe et time før end at gå :)
Men derefter havde jeg faktisk en "god" time, hvor jeg fik løbet ca. 9 km. på en time. Jeg rundede de 50 km. på præcis 5 timer: YES! - Så var målet nået, og faktisk synes jeg at knæet blev til at have med at gøre og jeg fik mere energi.
Efter depotet vil 50 km. tog jeg et kort hvil med et glas cola og satte derefter i gang igen, selvfølgelig i gang op ad bakkerne (den taktik holdte jeg stadig). Det var hårdt, men det var en fed tanke om, at alt det jeg løb nu: "bare" var ren svier ;)

Da jeg kom forbi depotet igen, havde jeg 37 min. til en omgang mere, jeg tog chancen. Men før jeg løb af sted, hentede jeg min mobil for at tage nogle billeder af ruten, så der blev gået en del på den sidste omgang. Det passede mig egentlig fint, og da jeg ca. 400 meter før mål kunne overhale en anden, så var min dag bare komplet. Jeg nåede i mål efter 05:47:41 og nåede 18 omgange 55,8 km. I alt 1350 højdemeter. - Det rakte til en samlet 5 plads, hvilket jeg er fint tilfreds med. - Noget der sidste år ville have givet en delt 1. plads. ;) Så det endte altså okay!

Lidt billeder fra ruten:
Kort efter starten/depotet, rammer vi bakke nr. 1.

Stadig på bakke nr. 1...

Stadig på den... Ja, det går op ad!

Stadig.......................

STADIG....... Som skrevet 600 meter lang.

  
Og endelig ned ad..

For så at gå op ad igen, dog ikke lige så lang, men muligvis mere stejl. Alle stigningerne var meget tekniske med store sten, flere huller og diverse små udfordringer.

Stadig på vej op ad..

Stadig....

Stadig.......

Stadig.....

Ah, fladt i et stykke tid. Ca.1,5 km. var meget kupperet. (som I så). Resten var kun små kupperet, nærmest fladt. De sidste 300 meter var single trail, super fedt med Salomon skoene på!
 
 
Her dagen efter, er knæet stadig ikke i orden, musklerne er, som forventet, SMADRET. :) Men ellers har jeg det nogenlunde. Energi mæssigt i hvert fald.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar