The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

fredag den 28. juni 2013

Noget så usexet som intervaltræning

I går trænede jeg noget så usexet som intervaltræning! Men denne gang på en, for mig, helt ny måde.

Før i tiden bestod intervaltræning af noget med at løbe hurtigt i et stykke tid og så slappe af og evt. gentage det et par gange. - Kedeligt og nemt at "glemme".

Men i går stod den på 10-20-30 intervaltræning. En spændende form for interval træning, der gør det kort og godt!
Kort sagt forgår træningen sådan her: Opvarmning i ca. 10 min. (gjorde jeg i går) - Jeg vil nok opvarme lidt længere tid næste gang. Derefter starter 5 blokke a 3. En blok ser sådan her ud: 30 sek. jog eller gang. 20 sek. tempoløb. 10 sek. spurt. Den hele gentages 5 gange, lige nok til at pulsen aldrig helt når at falde.
Når man så har gjort det en del gange over nogle uger, kan man evt. tage 2(3-4-5-??)*5 blokke.
Til sidst skal man huske at jogge af.

Men i går blev det til 1 blok a 5. - og tro mig, det kan mærkes i dag. - og det blev altså kun til 6 km. med en snit fart på lige under de 5 min/km.
Jeg havde sat mit Garmin ur op til træningen, så den bippede fint hver gang, der skulle ske noget. Træningen ligger nu fast på mit ur, lige til at starte ;)

Så indtil videre: Det kan jeg anbefale! - Det er nemt og effektivt!

Usexet område, men perfekt til intervaller!

2 kommentarer:

  1. nå men jeg tror man får sexede lår af den træning :)
    Jeg bruger endomondo til mine 30-20-10, det fungerer også godt.
    Jeg synes faktisk det er meget sjovt.

    SvarSlet
  2. Sexet lår ved jeg ikke (endnu), må vist spørge en uvildig. Men ja, det er faktisk sjovt. - eller så sjovt som intervaltræning nu bliver.
    Dog kommer det stadig til at forgå i det skjulte, altså væk fra "alm. mennesker" ;)

    SvarSlet