The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

torsdag den 5. juli 2012

Bloody sunday?? Ahhh, mon dog!

OM LØBET PÅ SØNDAG:
Jeg glæder mig til søndag og samtidig gruer jeg for det! - En typisk følelse jeg har hver gang jeg skal løbe marathon. Jeg ved det bliver godt og jeg ved det bliver monster hårdt!!

Lige i øjeblikket truer vejret.tv2.dk med 24 grader og måske lidt vand. - Håber at den falder lidt, men heldigvis ved jeg at ruten stort set er dækket af træer, så det bliver formentlig/forhåbentligt ikke bagende varmt. Men helt sikkert: bliver det en udfordring med væsken.

Og netop væsken er noget jeg skal have fokus på ved dette løb (som jeg også skrev for et par dage siden).
Under Kalkmine marathonet gik det jo galt med optagelsen af væsken og jeg måtte fra midt i 20erne løbe med en "fyldt" mave der ikke ville optage mere væske. - Og før jeg hopper med på Salt-pille-bølgen (elektrolytter) - Der btw. koster små 200 kr. for 100 stk. (!!) + en dispenser til ca. samme pris (grotesk). - Så vil jeg lige prøve med mine gels igen og alm. vand/energi drik.
Jeg ved fra sidste år af at depoterne i Rold Skov er fantastiske, en overdrevet stort depot der virkelig kan friste. Men der skal jeg passe på. Det er fair nok at tage et stykke slik eller to undervejs, men enhver der har prøvet at løbe mens man skal spise en vingummi og drikke en glas væske ved at det er svært. - Man bliver nød til at sætte farten ned, måske en dag gå, og være sikker på at slikket nu er helt nede i halsen. - For får du den først galt i halsen, ja så koster det rigtig meget tid på at hoste den op mens man løber - og det er ubehageligt og svært! - Men som så meget andet: ALT MED MÅDE!

Jeg tager selv nogle gels med denne gang, ikke lige så mange som i Kalkminen. Tror jeg tager 4 med. Den første vil jeg tage efter ca. 1 time. Den anden efter ca. 1,45. Den tredje efter ca. 2.20 og den sidste omkring de 3 timer (lidt afhængig af hvordan det går med at holde farten.

Sidste år løb jeg ruten der oppe på 3.27, hvilket stadig er min PR. - Jeg kunne i teorien nok godt slå den, men det er ikke mit alt overskyggen mål. Målet med dette løb er at træne distance løb og træne "det gode løb", så jeg får en godoplevelse med et marathon.
Jeg vil dog på forhånd lige sige, at selvom det ikke er mit mål, så vil jeg stadig løbe så hurtigt som min krop GIDER jeg vil IKKE ligge unødvendig meget pres på mig selv, og forventer da også en lav og stabil puls hele vejen igennem løbet. - Som jeg i øvrigt, næsten, altid træner efter.

Sidste år løb jeg et utrolig flot og veldisciplineret løb, hvor jeg først ca. 2 km. før mål lod mig gå ned i gang, da jeg skulle op af en lidt for stor bakke. Jeg løb også kun ca. 2 min. fra at få en negativ split (løbe det sidste halvmarathon hurtigere end det først), hvilket for mig er noget af det ypperste man kan opleve indenfor vores simple sport. - En negativ split (eller en tid der omkring), typer på et veldisciplineret et løb, hvor man undgår at brænde det hele af i starten.
Jeg har prøvet at løbe i en negativsplit en gang til Fjord marathon i Aalborg løb jeg ca. 1-2 min langsommere på første halvmarathon hvor jeg derefter kunne holde et stabilt tempo indtil midt i 30erne, hvor jeg derefter satte farten lidt op. - En mega fed fornemmelse at "sprinte" fordi de andre løbere, der var gået kolde 5 km. før mål. Fjordmarathon var på det tidspunkt også en PR!



NYT UDSTYR:
Jeg bestilte i går aftens en ny pandelampe. Den jeg har i forvejen, som jeg fik gratis til et løb sidste år, er mere til hobbybrug, jeg har prøvet at løb med den et par gange og den er mildesttalt elendig! - sidder dårligt og lyser dårligt - Skod.
Men altså i går på Wiggle.co.uk fandt jeg en pandelampe, der har fået fine anmeldelser, til ca. halvpris (i forhold til DK + vi er jo uden for sæson, og der kommer vist en 3er her snart).
Lampen/lygten jeg bestilte var en Petzl Tikka XP 2, en lampe jeg nok skal få glæde af om et par måneder når det igen bliver mørkt ved 8-9 tiden.
Portoen var forresten gratis, og jeg havde en gammel uudnyttet kuponkode på 5 pund, som jeg fyrrede af samtidig. Nice! :I

DAGENS TUR:
Dagens tur, helt kort, 12 km. i varmen. Fin træning i at holde min puls nede. Når det er så varmt som i dag kommer det nu helt af sig selv :) (ca. 24-25 grader vi jeg skyde på).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar