The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

søndag den 8. juli 2012

Roldskov marathon 2012 HOT HOT HOT!!

Desværre ikke "hotte" damer, men vejret! - Normalt vil det selvfølgelig være en god ting! - Men når man skal løbe et marathon kan man ikke tænke andet end: FUCK!

Nå, Roldskov marathon, for andet år i træk. Sidste år satte jeg PR på ruten med 3.27. - Den gang var det også en halv varm dag, men slet ikke ligeså dræbende varmt som i dag! - Jeg vil skyde på at temperaturen lå på 24-25 grader, og selvom der var en del skygge pga. træerne, så var det stadig helt forfærdeligt, da der absolut INGEN vind var! Ouch!

Nå, men, jeg havde på forhånd sagt at jeg ikke ville gå efter PR igen (den gemmer jeg til efteråret), men jeg ville løbe et kontrolleret løb, med en lav puls og have styr på væske indtaget.

Jeg kan lige så godt sige det med det samme, det gik ikke fantastisk godt med mine mål.
Jeg havde på forhånd tanket fint med væske i tanken, ikke for meget, men bestemt ikke for lidt!
Løbet blev "råbt" i gang og af sted det gik, få løbere lagde sig i front og jeg fandt det naturligt at ligge mig et stykke bag dem. Ret hurtigt blev jeg hurtigt isoleret. - Løbet havde 100 tilmeldte, og mon ikke de fleste var der i dag.

Jeg fandt en god rytme på ca. 4.50 min/km. Kun depot besøgende gjorde at jeg fik nogle udfald, da jeg tog mig rigtig god tid med at indtage væsken (vand, cola og faxe kondi booster).

Efter ca. 21 km. lå jeg vidst på 4-5 pladsen (tror jeg) , men derfter blev jeg overhalet af en del. Selvfølgelig træls, men jeg valgte ikke at gøre noget ved det, da det ikke var det mit løb skulle handle om i dag. - Varmen var på det tidspunkt også blevet værre, hvilket ikke ligefrem gav mig blod på tanden. - Jeg valgte at fortsætte i samme tempo, som før..

Desværre var min puls slet ikke til at holde nede, hvilket jeg egentlig ikke forstår, da det ca. er mit "normale" tempo (comfort zone om man vil!). Helt fra starten af lå den på ca. 160 slag, hvilket svare til 80 % af maks pulsen.
Eneste logiske forklaring nå være varmen???
Det, kombineret med den ekstreme varm, gjorde at jeg efter de 30 km. blev nød til at sætte farten ned, der var sådan set ikke mere at skyde med. Væsken gik egentlig OK indenbords, det samme med energien, men pga. de lidt større mængder jeg indtog, var det lidt svært at komme i gang igen efter depot besøgende. - Så jeg brugte mere og mere tid i depoterne, eller rettere efter depotet, for at få væsken længere ned inden jeg ville løbe videre.

Efter ca. 33 km. var jeg helt nede, varmen havde ramt mig. Jeg drak 3 krus vand og snakkede lidt med en flink dame, som jeg havde overhalet med en omgang. - Det var godt hun kom forbi, da hun opmuntrede mig. - Jeg endte med at følge efter hende indtil depotet (38 km), hvor jeg derefter skulle løbe "hjemad" mod skolen og hun skulle ud på sidste omgang. TAK!

Jeg tog igen 3 glas (vand, cola og faxe kondi booster). Jeg gik derefter ca. 200 - 300 meter, hvilket gjorde at jeg kunne holde hjem. Udover lige en bakke, som jeg også gik og ad sidste år, så endte jeg med at løbe hjem. Langsomt og meget kontrolleret! - Blev overhalet af to, men for at være helt ærlig, så var jeg fuldstændig ligeglad på det tidspunkt!

Jeg kom i mål i tiden 3.41.49, godkendt på en meget hård og varm dag!

2 kommentarer: