The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

tirsdag den 31. december 2013

Godt nytår - Godt løbe år!

Så er vi her igen.. Et år slutter og et nyt er på vej.. Om ca. 2 timer siger vi farvel til 2013 og hello go' daw' til 2014. Et år hvor store udfordringer både professionelt, familiemæssigt og i løbeskoene.

Jeg plejer jo at give en status over året, når vi når til denne tid, så hvorfor ikke også i år ;)

Året starter ikke godt, jeg var fortsat skadet, jeg var til scanning med knæet og jeg endte med at få et indlæg i skoen i februar måned. Det fik mig i gang igen, men farten kom aldrig tilbage. Efter et par måneder begyndte jeg at få mere fokus på skoven og dets spor og efter at have snakket med andre ligesindet løbere i Skive, blev vores "klub" Skive Trailrunners oprettet. Allerede kort tid efter oprettelsen arragrede vi en fælles tur til Midt jysk bjergløb, hvor vi sammen løb 27 km. På det tidspunkt løb jeg i mine almindelige asfalt sko med de omtalte indlæg, og jeg troede sådan set, at mit knæ nok ikke fik det bedre end de var på det tidspunkt.
Under og efter løbet snakkede vi meget gear og lir, og jeg fandt hurtigt ud af at jeg "intet" viste om trailsko. Heldet var dog med mig den dag, da Runners Corner havde lidt udstyr med til gode priser og jeg fik købt et par Trailsko (Salomon Sense Ultra). Jeg havde ganske vist et andet par her hjemme, som jeg købte i starten af 2012, men de var aldrig blevet et kæmpe hit.
Men Salomon skoen gjorde virkelig noget for mig. Underligt egentligt, da skoen var en meget minimalistisk sko, noget som jeg på det tidspunkt regnede for noget hokus pokus "smarterøvs" noget... Men jeg blev klogere. Indlæggene blev droppet og jeg løb stort set ikke i andet hen over sommeren.


Et par uger før Midtjysk Bjergløb deltog jeg for 3. gang på marathon distancen til kalkmineløbet. Jeg havde et udmærket løb, hvor mit knæ brokkede sig lidt, men ikke nok til at jeg ikke kunne gennemføre det.
Kalkmine løbet 2013

Ugen efter Midtjysk bjergløb skulle jeg i ilden igen. Denne gang til et 6 timers ultraløb på Mors: Xrun. Et omgangs løb på ca. 3 km. Jeg fik løbet 56 km, på en super hård ruten. - med over 1200 HM! Det super resultat, hvor jeg løb de første 37 km. i mine Salomon sko. Jeg skiftede, da mit knæ begyndte at drille. - Noget der dog ikke rigtig hjalp! Samlet blev jeg nummer 5.
Xrun


I juli måned fik jeg endnu et marathon "i hus", hvor jeg, igen, for 3. gang deltog i Rold skov marathon, der i år blev afholdt for sidste gang. Trist, da det ellers var en lækker sommer tradition.

Rold Skov 2013. Den opmærksomme seer vil bemærke at jeg IKKE havde mine Salomon sko på. Forklaringen: Jeg var en kylling.


I august måned løb jeg Hjerl Hede marathon, hvor jeg løb i en god tid og endte på 5. pladsen. Til løbet mødte jeg en anden løber fra Skive, og vi fulgtes det meste af den sidste halv del af ruten.

Denne gang med Salomon skoene på :)
 
 
Hen over sommer månederne fik vi også løbet nogle gode ture sammen med Skive Trail runners, blandt andet flere aftenture, noget som kun er taget til i styrke hen over efteråret, og der bliver stadig snakket gear og lir. - Noget som også har gjort at jeg har fået udvidet "vognparken" af sko og pandelamper. Blandt andet har jeg også fået mig et action kamera, som jeg virkelig har haft det sjovt med - noget som jeg også håber har kommet jer til gode :)
En tur ved Flyndersø, en flot sommer aften.

En kanon tur langs stranden.

En meget variete tur langstranden.

En kanon tur langs stranden, hvor ende stationen var Hvalpsund.

Netop stranden blev flittigt brugt den sommer, hvor jeg alene og sammen med de andre fik nogle gode træningsture.
 
 
 
 Vi var 4 fra Skive Trailrunners der hen over sommeren fik tilmeldt os Julsø Rundt (Montane Lakeland 50), et 55 km. langt løb rundt om Julsø (ved Silkeborg). Rutens hårdhed kom en del bag på os, det kombineret med noget maveonde / tømmermænd gjorde at jeg havde et meget hårdt løb. Og fik med nød og næppe slæbt mig igennem på 7 timer og 15 minutter. Rutens hårdhed og tilhørende tidsgrænse kom også bag på arrangørende og de måtte også ændre tidsgrænse på 8 timer, for at få alle i mål. Men selvom jeg / vi havde et virkelige dårligt løb, var det stadig en fantastisk oplevelse og jeg vidste hvad min fremtid skulle bruges på: Flere trail løb - og gerne ultratrail!




Ja, det var et hårdt løb.
 
En måned senere stod jeg igen klar på startstregen til endnu et ultraløb: Ultraløbet Molsruten. Jeg havde dog håbet på, at det ville blive et Ultra trail løb. Jeg aften før fik jeg den dårlige nyhed: Kun ca. 20 % trail. PANIK. Jeg måtte skifte sko, taktik og alt andet! Lysten styrt dyrkede! Men, nu var jeg tilmeldt og konen skulle i IKEA. Så jeg kom da af sted. Selvom jeg havde nu kriser undervejs, gik løbet faktisk fint og jeg gennemførte de 57 km. på lige under 6 timer. Et resultat jeg var meget tilfreds med. Ruten var udmærket, men jeg manglede noget mere trail. Jeg havde faktisk regnet med at hele ruten ville være på stier og i skove, da det var "Trailløberen" Moses Løvstad der var medarrangør, men der var blevet prioriteret et ultraløb i flotte omgivelsen, og det fik vi også! Et perfekt arrangeret løb og en helt utroligt flot opmærket rute. En god dag alligevel ;) - og et ultraløb og mange erfaringer rigere!
 

Molsruten

Molsruten - på vej væk fra den helt klar største oplevelse den dag, Kalø slotsruin, hvor vi skulle op og klappe muren, før vi måtte løbe tilbage igen. - Fedt sted!
 
Sådan ser jeg åbenbart ud når jeg er glad for at se et depot! COOOOLA! (efter 45 km).
 
 
I oktober fik jeg også klemt et marathon løb ind, der blev løbet i silende regn, der gjorde at ruten til sidst i løbet blev totalt oversvømmet, men det var virkelig fedt! Løbet hed Møllesøens marathon, og var et 100 % trail marathon! For-nøj-else!
Tidsmæssigt blev det den KLART dårligste tid nogensinde! 4.45, men jeg løb sammen med en anden fra Skive Trailrunners og vi hyggede os hele vejen til mål. Der var vist nok 15 deltagere i alt ;)


Så var året slut for mig, rent konkurrence mæssigt, men der blev stadig løbet gode fælles ture med pandelamperne på sammen med Trailløberne fra Skive. Blandt andet var jeg med på en super tur til Hald sø, hvor jeg ikke havde løbet siden 2009. Det blev en helt uforglemmelig tur, hvor jeg blev helt blæst væk over det fede terræn der var rundt om søen.


Hald sø
 
 
November blev sluttet af med at jeg blev far for 3. OG SIDSTE gang ;) - Se bare de trætte øjne på billedet.
 
 

Jeg vil faktisk sige at det har været "nemt" at få nummer 3. Rutinerne er begyndt at kører nogenlunde og fremtiden ser da heldigvis lys ud og de har det alle 3 godt! Søvn er noget man kan få når man bliver gammel ;)
 
Årets sidste løbetur blev til i dag, på et, for mig, helt nyt sted: Skånsø, ikke så langt fra Flyndersø. Masser af lækre spor, blandt andet nogle mountainbike spor, der virkelig var fede at løbe på! Jeg fik skudt lidt video der ude, som kan ses her under.
 
 


Tal på året:
4 marathonløb
3 ultraløb
5 par nye sko.
Alt for mange penge brugt, siger min kone!
1923 km i løbeskoene!

Jeg er TILFREDS!


Næste år håber jeg byder på endnu mere trail og jeg er allerede tilmeldt flere løb, blandt andet Thy Ultra Trail, som bliver årets største oplevelse med 50 miles i de hårde klitter i Thy!



Rigtig godt nytår til jer alle der ude vi ses forhåbentlig på den anden side!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar