The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

lørdag den 28. april 2012

PR!!! Jesperhus halvmarathon 2012

For 3. gang skulle jeg deltage i det behårde halvmarathon på Mors.

En længere anmeldelse kan læses senere på www.motionslob.dk, men løbet er og bliver et af mine favorit løb. Ruten er hård og smuk, der er styr på mange af de små detaljer og så ligger løbet kun 30 minutters kørsel hjemmefra mig, hvilket selvfølgelig også er skønt!

Da løbet blev skudt af sted i dag, gik det virkelig langsomt, normalt spæner alle, inkl. mig selv, af sted. Men i dag var der faktisk kun 3 løbere der ville noget fra start, to mænd og Skives topløber Vibeke Houlborg. - Men de var så tilgengæld hurtigt væk, især de to mænd så jeg kun de første 3 km. hvorefter de blev væk.
Men pga. det langsomme udgangstempo befandt jeg mig pludselig på en 3. plads (samlet 4. plads) og jeg begyndte at tænke: "hvad fanden sker der lige her"???

Jeg valgte dog at holde hovedet koldt og løbe mit eget løb, da jeg efterhånden kan ruten godt og viste at de sidste 6-7 km. er benhårde! Alligevel var der en tanke inde i hovedet på mig, der sagde: Hvornår får du nogensinde chancen for at blive nr. 3 til et halvmarathon igen? - Men efter 3 km. blev jeg overhalet af en løber bagfra. - Han var godt løbende og fik hurtigt skabt en hul ned til mig på ca. 50 meter.
Kort efter kunne jeg høre skridt bagved mig igen, "men det skulle blive løgn" tænkte jeg og satte farten lidt op. Han blev sat og jeg så ham ikke igen før jeg var kommet i mål. "Ok, 4 pladsen "er sikker" nu" tænkte jeg!

Nu var sigtekornet indstillet på herren foran mig, og min plan var at holde de ca. 50 meters afstand og så håbe på at han ville løbe tør i Legindskov (bakkerne).
Men jeg skulle virkelig kæmpe for at holde på, og i stedet for at have overskudet og dermed fordelen da vi kom ind i skoven, var jeg i stedet blevet godt træt og jeg bestemte mig for at opgive håbet om 3. pladsen. - Men en anden ting lyste pludseligt op på min lystavle: PR!
Hvis jeg kunne holde tempoet oppe kunne jeg sætte pr. og selvom det værste stadig var foran mig og pulsen var blevet meget højere fortsatte jeg. Mere, Mere OG MERE! - Jeg bannede og svovlede mig selv langt væk, men jeg fortsatte! Jeg kunne stadig se 3. pladsen foran mig, men han var for langt væk til at jeg kunne nå ham.
På et tidspunkt overhalede han også Vibeke, der havde svært ved at løbe på det, til tider, fedtede underlag i skoven.

Jeg fortsatte og ca. 1 ½ km. før mål overhalede jeg også Vibeke og min puls var tårnhøj jeg kæmpe for at få en tid under de 1.25 og spurtede ind imellem de gående 3,5 km. løbere på de sidste par hunrede meter. - Super svært at holde tempoet, når små børn og voksne mennesker vimsede fra side til side, heldigvis skete der ingen uheld hvor jeg var, men det kunne virkelig have været gået galt!

Men jeg nåede det og satte for anden måned i træk PR på halvmarathon distancen: 1:24:34! OG en 4. plads! - En super tid, på en super hård ruten. - Et glimrende bevis på tesen: "Man kan meget mere end man selv tror!" - og jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvilken tid jeg kan få på en helt flad halvmarathon ruten, kan jeg løbe hurtigere???
Især taget i mente at jeg op til løbet ikke havde haft super forberedelser, hvor mange af mine rutiner ikke var blevet overholdt! - En spændende fremtiden :)

2 kommentarer:

  1. Flot!! Især når det er, som du siger, et hårdt løb (og dermed ikke et "fladt løb", hvor det jo er noget nemmere at sætte PR..).

    Kan så (næsten) gætte mig til, at der den 8/7 kommer PR på de 42 ...he he....

    SvarSlet
    Svar
    1. hehe, jeg satte PR der oppe sidste år, så hvem ved :) Men satser på et "storby marathon" senere på året, så håber at det bliver der, hvis alt går vel :)

      Slet