The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

lørdag den 11. august 2012

Hjerl Hede Marathon

Fredag eftermiddag bestemte jeg mig: Dennis du skal løbe marathon i morgen
Valget faldte selvfølgelig på Hjerl Hede Marathon. En lidt risikabel beslutning efter min skade. Men sidste år gik jeg glip af løbet pga. et bryllup, så nu skulle det sgu være! - en beslutning jeg skulle komme til at fortryde flere gange i dag!!


Løbet skulle starte og slutte i "den gamle by": Hjerl Hede nær Skive. Et idyllisk og flot sted. Vi skulle rundt om en sø og løbe langs en større sø, en lang rute , (næsten) ingen gengivelser.
Jeg havde set på hjemmesiden at de havde skrevet noget i retningen af:et rigtig trail løb. Men jeg mente nu nok at jeg kendte området nok til at vide at det nok ikke var så voldsomt igen.

Jeg tog fejl!

Ca. 3 km. inde i løbet møder vi en sti, der egentlig bare er nedtrampet græs omgivet at mudder. Godt det ikke har regnet lige op til! Kort efter en knoldet græsmark, der fortsatte i ca. 15 km. Kun afbrudt af løs jord og sand! Farten blev sænket!
Ok, lidt et chok, men det kunne da vist ikke blive værre nu, vel?

Jeg tog fejl, igen!

Efter ca. 24 km, hvor vi er blevet tæsket igennem områder med sand/løs jord, bakker og kokasser, kom vi til 2 km. ren offroad trail. Ind imellem træer, hop over vandhuller og enkelte meget stejle sand bakker! Det trak lige det overskud jeg havde sparret op, selvom det gik meget langsomt! (kan anbefale at se mit løb på endomondo.)
Derefter ventede ca. 5-6 km på den bare hede, uden skygge, hvor det bagende sol rigtig kunne trække mig ned i tempo, det og så at det var svært at finde ordenlig fodfæste i det løse jord. Jeg var nu helt flad. Jeg tillod mig at holde gå pauser. Jeg kunne skimte dem der var foran mig, men jeg var stadig langt foran mine efterfølgere.
Men nu kunne det altså ikke blive værre!!

Jeg tog fejl endnu engang!!

Efter et depot begynde jeg (jeg løb alene fra ca. 26 km.) at vende snuden hjem ad. Men først skulle ca. 2 km dyrespor gennemløbes. Et terræn der vel nærmest kan sammenlignes med tætjungle. Ingen sol, masser af træer på tværs af sporet. Helt sikkert et terræn jeg ville have elsket, hvis det da ikke lige var fordi jeg havde løbet over 30 km. inden! Jeg gik helt ned og gik meget af vejen, mest fordi jeg var træt, men flere steder kunne man slet ikke løbe. Imponerende terræn!
Det var meget hårdt hele tiden at skifte tempo, både fysisk og psykisk!
Nu kunne det altså ikke blive værre!

Heldigvis fik jeg ret.
Da jeg endelig var kommet ud af junglen fik jeg heldigvis lidt gang i benene igen og kunne stort set løbe hele vejen hjem.
En helt igennem fantastisk rute der virkelig satte mig på prøve. Uden tvivl det hårdeste løb jeg har gennemført, til dato!
Slut tiden blev 4.11, en tid jeg er tilfreds med på dagen!

Og tænk sig, der er kun ca. 10 km. der ud hjemme fra mig af!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar