The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

torsdag den 8. maj 2014

Ud af komfortzonen




De næste ca 4 uger skal bruges på at jeg mentalt forbereder mig på mit til dato længste løb: Thy ultra Trail. Og ærligtalt, det er squ svært! Hvordan forbereder man sig på at løbe 50 miles (80 km) i Danmarks baskeste terræn?

Ok, jeg har da noget erfaring jeg kan trække på, blandt andet de 55 km fra Julsø sidste år og mit 56 km 6 timers løb til xrun, ligeledes sidste år. Men til de regnestykker skal man altså lige pluse dem med 25 km, det er squ da langt!
Det længste jeg nogensinde har løbet er 62 km til et 6 timersløb, men det var i 2010! Men nogle gange skal man altså bare presses ud af sin ellers dejlige komfortzone!
Jeg har dog aldrig været god til det, alle nye ting har altid skræmt mig lidt, altid med vilde sommerfugle i maven. Men efter at jeg er begyndt at løbe, synes jeg at min grænser er blevet rykket en del. - Selvfølgelig er jeg også blevet ældre, klogere på livet og efterhånden har været udsat for en del super nederen ting gennem de sidste snart 30 år.
Det jeg synes løb har gjort er at vise mig, at selv om man ikke er mesteren inden for noget, så man kan stadig deltage på samme vilkår, stadig gøre noget ekstremt, noget som kun de færreste har gjort. - Man kan vinde respekt, ikke kun fra andre, men også fra sig selv!
Jeg har brugt løb meget til at booste min selvtillid og som I sikkert ved er det en god icebreaker, når folk får at vide at man har løbet et marathon. :)


Nå, men hvordan skal jeg så få revet mig op til at løbe 80 km. Jo, jeg kan inddele mine tanker sådan her: Løbestrategi. Energistrategi. Worstcase-strategi.

Jeg starter bagfra:
Worstcase-strategien: Jeg ved godt at det er en tabu at snakke om det, men jeg synes nu at det er vigtigt at have en strategi for hvad der nu sker, hvis jeg bliver træt efter 30 km. Det er sket før for mig, men jeg ved også udmærket godt at man kan komme tilbage! Intet er afgjort, og at kaste håndklædet i ringhjørnet er IKKE godkendt. Det eneste der kan få mig til at udgå er en alvorlig skade!
Men hvis jeg nu bliver træt efter f.eks. 30 km. Så er det vigtigt for mig at blive ved med at bevæge mig, løb hvis man kan, gå hvis man bliver nød til det. Samtidig forsøge at hælde noget energi og væske i kroppen, for at se om det kan få en op i omdrejninger igen. - Det plejer at virke :)

Energistrategi: For ikke så længe siden, var jeg vældig glad for gels, eller i hvert fald jeg spiste dem! - Men jeg synes faktisk aldrig at de virkede og de smagte klamt. - Så dem er jeg stopper med at indtage på min løbeture.
Energibarer er jeg til gengæld blevet rimelig glad for, ikke så meget pga. selve energien, for jeg mærket aldrig et "boost", men mere pga. sulten, der altid vil melde sig i løbet af en tur.
Energi indholdet i en gel (high5) er ca. 23g kulhydrat. Hvor er energibar (high5) inderholder: 45g kulhydrat. Prismæssigt er ca. lige dyre. - I hvert lige nu på wiggle.co.uk.
Jeg vil formentlig supplere med slik, frugt i depoterne og noget energidrik (tabs fra high5). OG VAND!


Løbestrategi: Jeg har overvejet dette rigtig meget. Skal jeg løbe 5 min. og gå 1 min? Skal jeg forsøge at løbe så langt som overhovedet muligt og derefter bare fortsætte så godt som jeg kan? Eller skal jeg bare tage det stille og roligt, og så i løbet af løbet holde gå pauser?
Jeg er stadig i tvivl, men jeg hælder mest til det sidste.
Jeg kender mig selv godt nok til at vide at det vil være umuligt for meget at løbe 5 min og gå 1 min allerede fra starten af, men jeg ved også at det sikkert vil være den smarteste metode. Men jeg vælger formentlig "slow run", men pauser i ny og næ. En ting er helt sikkert, alle bakker bliver forceret i gå tempo, og "træls" sand, bliver også forceret i gå tempo :)
Derudover vil jeg også inddele turen i etaper, for 80 km. er rigtig langt. På ruten er det meningen at der skal være 3 depoter, formentlig med ca.20 kilometer i mellem hver. Det er selvfølgelig et fint udgangspunkt, men når jeg har løbet 60 kilometer, kan det godt være at jeg får svært ved at se en ende på de sidste 20 kilometer.. Så derfor vil jeg måle op, hvor langt der er i mellem de små byer der ligger langs kysten, og så bruge dem som mellem stationer/del mål. Jeg har gjort det før til andre løb og det virker altså!
Jeg vil også huske min ipod, som kan hjælpe i det mørkestunder der kommer :) - FOR DE KOMMER!


Nå, dagens tur:
I dag fik jeg løbet 11 dejlige, våde, kilometer, hvor skoven fik et lille besøg. Mine ben var OK, en anelse trætte ovenpå tirsdagens 17 kilometer trailløb. Men efter de første 4-5 kilometer, kom der gang i dem :)
Jeg skød en masse billeder i dag, blandt af 2 egern, hvor den ene skældte noget ud på mig, fordi jeg tog billeder af dem :)

1 kilometer hjemme fra, jep, jeg skal der ned.


Så er jeg i skoven, som er rigtig smuk i tiden.



Alt er bare lysegrønt.


Skovens vredeste egern.


Jeg blev noget skældt ud af "Chip" her.


Men alligevel, var den så nysgerrig, at "han" skulle kigge.



Samme billeder, med filter.

Her mødte jeg så makkeren "Chap", ikke så sur, men vildt hurtig!
Et lækkert spor i skoven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar