The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

fredag den 4. maj 2012

Godt og skidt?


Efter sidste weekendens personlige succes, så er jeg begyndt at tænke på; hvad har egentlig været min største, bedste og mest fantastiske løbeoplevelse. Og har jeg været til nogle dårlige løb!?


Jeg har efterhånden løbet og gennemført ca. 20 halvmarathons, 14 marathons, 1 ultraløb og adskillige mindre løb! (jeg har aldrig udgået af et løb!)
F.eks. i 2010 løb og gennemført jeg vist omkring 50 løb. Så der er nok at vælge imellem!

Jeg vil starte med de ”dårlige” oplevelser jeg har haft med løb.

I 2010 kørte jeg til Sunds for at løbe et hverdags, aften, løb. Løbet skulle vist være et 10 km. løb, starten gik og jeg havde en skidt aften. Flere toiletbesøg havde taget pippet fra mig, og jeg følte mig drænet for kræfter. Men efter ca. 2 km. blev vi ledt den forkerte vej rundt om den sø vi skulle løbe rundt omkring, og det var først halvvejs rundt om søen at folk begyndte at blive mistænksomme, ikke mindst pga. de måbende vejvisere. DO’H!
Søen var dog utrolig smuk at løbe omkring og det var en perfekt sommeraften at løbe på. Men toiletbesøget og den ”alternative” rute gjorde oplevelsen til en øv’er!

I 2011 skulle jeg løbe d. 11/11-11 kl. 11.11 løbet i Randers, faste læsere vil vide at jeg havde en gigantisk personlig krise under løbet, hvilket medførte at jeg måtte ned at gå efter blot 26-27 km. Efter at have lagt fornuftigt ud! – Gennemførte dog (kun lige) og sad derefter næsten en halv time i bilen uden at kunne slappe af! Forfærdeligt!!



Bedste
I 2010 skulle jeg løbe et mindre lokalt løb (i Sparkjær), jeg havde løbet en del små løb i denne periode, hvor den bare havde fået fuld hammer. I flere af de løb havde jeg faktisk fået fine placeringer, blandt andet en fin 6 plads, efter nogle virkelig hurtige fyre!
Men løbet i Sparkjær skulle vise sig at være en anden oplevelse, min taktik var, som altid: FULD HAMMER! – og det gjorde jeg, vi var en stor gruppe der lå for resten, de virkelig hurtige var rykket 50-100 meter foran, men da ruterne skulle dele sig, løb de hurtige til højre (de skulle løbe +10 km ruterne), men jeg skulle dreje til venstre, da jeg ”kun” skulle løbe 4,8 km. Men da jeg drejede fra, lå jeg pludselig nr. 1, og så lugtede jeg squ blod: endnu mere FULD HAMMER, jeg kunne se, at der var nogle unge løbere bag mig, der virkelig også havde travlt. Men selv om det gjorde ondt og vi på et tidspunkt skulle løbe i løs jord/sand, som virkelig trak tænder ud, så endte jeg alligevel som nr.1! – Og de mange lokale fra klubben fik øjnene op for at jeg vist alligevel var en hurtig ”karl”! Præmier var der så ingen af! – Men æren er der skam endnu!!
J Står for resten stadig på hjemmesidens ”hall of fame”!

Mit første marathon var Copenhagen Marathon 2009, jeg havde trænet OK i ca. 6 måneder op til, dog med småskader undervejs, så jeg var ikke super forberedt, men alligevel ”sikker” på at jeg nu nok skulle gennemføre. Et forsigtigt gæt på en sluttid havde jeg sat til lige under de 4 timer.
Masser af sommerfugle i maven op til løbet, og især på dagen. Ipoden ”fucked up” lige før startskudet (FUCK), men ellers havde jeg et relativt perfekt løb. Følte aldrig jeg ramte ”Muren” vejret var perfekt, masser af tilskuere (fra hvad jeg var vandt til). – og jeg gennemførte på 3:58:58, hele 1 min. og 1 sek. Foran min plan. :)

Berlin marathon 2009. Et både godt og skidt marathon. Det var mit andet marathon, jeg var taget alene der ned sammen med marathon travel club.
Oplevelsen var HELT fantastisk 40.000 løbere og op mod 1.000.000 tilskuere!! – Så bliver det altså bare ikke meget større. Desværre havde jeg et hårdt løb, ikke hjulpet på vej af den stegende varm, der var i Berlins tætte gader. – Men det allerværste var at jeg havde glemt mit Garmin ur på hotellet, så jeg løb ”i blinde” uden nogen som helst ide om hvor hurtigt jeg faktisk løb. Gennemførte dog på 4.10 (mener jeg)!

Andre super oplevelser har haft: Grenå 6 timersløb (2010) marathon og fordrag (med World runner Jesper Olsen) i Randers (2010) og Fjord marathon i Aalborg (2010) – til trods for dårlig vejvisning efter 2 km! – Men der er simpelthen så mange løb jeg kunne nævne, heldigvis har jeg haft flest gode løb!

Håber og regner bestemt med at fremtiden bringer på større udfordringer og mindst ligeså gode løb som fortiden har bragt mig. Håber blandt andet på at løbe nogle bjergløb og flere trailløb i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar