The journey of the ultra-athlete begins with desire, a compelling need to go beyond the last point of return…and then some…and more…and so on, and so on… \,,/

søndag den 7. oktober 2012

Danmarks højeste marathon

Mudder/asfalt. Høj/dal. Løb/gang. Klamt/rart. Gal/genialt.
Ja løbet i dag kan der sættes mange ord på.
Danmarks højeste marathon starter og sluter på Danmarks højeste punkt: Ejer Baune Høj, nær skanderborg.



Ruten var en 10,5 km lang rute der skulle gennemløbes 4 gang. Efter hver omgang skulle man op i det høje tårn, først mand på toppen efter 4. Omgang vandt løbet.
Efter ca. 200 meter startede, det jeg troede skulle blive mit værste løb til dato. Direkte ud i mudder og kokasser og så kan det nok være at Bambi kom på glatis. FULDSTÆNDIG indsmurte sko, og jeg skal da ellers lige hilse at sige at sådan en kokasse kan blive meget glat efter en omgang regn!




Kokasserne lige forude..

Nå, det betød så at de første par km blev meget langsomme og efter blot 2 omgange var det helt umuligt at løbe der. Hmpf!! Men chamerende var det da ;-)

Efter mudder/kokasse badet var det nu tid til bakker og asfalt.
Jeg lagde stille og roligt ud, holdte mig til slagplanen, der bare var at gennemføre med overskud.
Sådan gik det faktisk helt indtil sidste omgang, stille og roligt fremad, kun små pauser på de værste bakker og ved gel pauserne/depoterne.



Efter ca. 34 km kunne jeg mærke at benene stadig havde kræfter tilbage, så jeg valgte at speede lidt op. På det tidspunkt lagde jeg til en sluttid på ca. 4.10. Der var efterhånden blevet meget langt imellem os løbere og jeg havde stort set været alene siden halvmarathon løberne kom i mål. Men pludselig løb jeg forbi en løber, så den næste og det næste igen... Jeg blev bare ved med at sætte folk af. Fedt!!

Og efter et stykke med skov og mudder vendte vi snuden hjemad. Og med en kraftig vind i ryggen satte jeg for alvor fart på, flere løbere blev overhalet. Kunne jeg måske komme under de 4 timer nu?? Det skulle prøves!!
Afsted det gik, desværre vidste jeg har ruten var lidt for langt, men hvor meget vidste jeg så ikke helt, så det var lidt svært at regne ud hvor hurtig jeg skulle være for at klare det.

Med ca. 2 km tilbage havde jeg lige omkring 10 min til at nå det, ingen problem normalt, men jeg skulle altså lige en tur op i tårnet og ned igen og jeg vidste at det ikke ville gå hurtigt.
Jeg nærmede mig tårnet, en løber foran mig begyndte at løbe igen, og desværre nåede han tårnet før mig og han var EKSTREM langsom op og ned ad trapperne, så desværre missede jeg de 4 timer med ca. 20 sekunder.
Selvom det selvfølgelig var noget  af en bet, så skal det selvfølgelig ikke ødelægge en, næsten, perfekt dag på toppen af Danmark. Hvor mine ben ikke mindst også var på toppen! Dejligt!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar